fredag 30 maj 2014

Buddhismen

Buddismen 

Buddhismen, som tillhör en av världsreligionerna, kommer från hinduismen någon gång mellan 600 – 420 före vår tideräkning men skiljer sig på flera punkter. De tror t.e.x. inte på det hinduiska kastsystemet och inte heller på att endast prästerna kan nå befrielsen från återfödelse. Ingen skapargud dyrkas i Buddhismen men istället en person som hette Buddha(även kallad Siddharta Gautama). Siddharta föddes i Nepal och växte upp som en prins där hans far hade tagit bort allt negativt med livet och gav honom allt han önskade sig. Det var vanligt att man blev spådd på den tiden så under hand barndom så fick hans pappa beskedet att Siddharta skulle antigen bli en stor spirituell ledare eller en mäktig furste.
Siddharta börjar så småningom förstå att han lever ett lyx liv och blir nyfiken på livet utanför.
Där upplevde han andra människors lidande och död och upptäcker även sitt medlidande. Han bestämde sig för att finna lösningen och stoppa all lidande, respektive död. Meditationen hjälpte honom på hans väg.
Religionen “buddhism” är baserad på allt han lärde sig under sin resa.

Idag är buddhismen majoritetsreligion i nästan hela Sydostasien samt i Mongoliet, Tibet och i andra centralasiatiska områden som kontrolleras av Kina och i Sri Lanka. 

De fyra ädla sanningarna i Buddhismen:

 Sanningen om lidandet. Allt liv bär med sig lidande, till och med under de mest glädjefyllda stunderna, för vi vet att de kommer ta slut.

 Sanningen om lidandets orsak. Det som får oss att lida är begäret efter mer. Vi är avundsjuka på varandra, vi missförstår varandra, vi jämför oss med varandra och nöjer oss aldrig. Vår livstörst vill bara ha mer och mer.

 Sanningen om lidandets upphävande. Genom att släcka sitt begär så kan man stoppa lidandet.

 Sanningen om vägen till lidandets upphävde. Genom att följa den åttafaldiga vägen kan man bli av med sitt lidande.

Den åttafaldiga vägen i Buddhismen:

 1. Rätt kunskap – att acceptera de fyra ädla sanningarna och karma.

2. Rätt beslut – undvika våld och visa välvilja mot allt.

3. Rätt tal – undvika lögner och onödigt prat.

4. Rätt handlande – inte döda, inte stjäla, inte begå äktenskapsbrott.

5. Rätt levnadssätt– undvika yrken som kommer i konflikt med punkt fyra, t.ex. vapenhandlare.

6. Rätt strävan – rena och lugna sinnet.

7. Rätt tänkande – vara uppmärksam och ha självkontroll.

8. Rätt koncentration (meditation) – hjälper att visa medlidande.


Gudstron
Buddhismen nekar inte existensen av gudar, däremot anser de att de inte har så stor betydelse för att uppnå nirvana. Allt hänger på individen och dess levnadssätt.

Målet är att bryta sig ur återfödelsens kretslopp (samsara) och nå nirvana. Nirvana innebär en fullkomlig frihet från hat och begär. Man är upplyst, man har nått insikt. Medan hinduerna tror på själavandring – att människan återföds efter döden – är buddhisterna ”an-atman”, alltså de tror inte på själavandring.

Viktiga skrifter
De tre heligaste skrifterna inom buddhismen kallas Tripitaka och är samlade i tre kategorier. Den första samlingen består av saker som Siddharta Gautama lär ha sagt, den andra innehåller levnadsregler och den tredje är den buddistiska läran.

Inriktningar
Det finns tre stora inriktningar inom buddhismen:
Theravada: Den äldsta typen av Buddhism, endast munkar kan nå irvana, tror att Buddha är en människa och lärare. Finns i Thailand, Burma, Sri Lanka etc…
Mahayana: Buddha är en Gud, en människa kan komma tillbaka efter nirvana, alla kan nå nirvana. Finns i Japan, Kina, Korea, Vietnam etc…
Lamaism: Blandades med tibetansk och mongoliskt folklig tro, använder sig av formler, tror på att buddha föds om och om igen, dyrkar Dalai Lama. Finns i Tibet, Mongoliet och Bhutan.
Zenbuddhism: En inriktning av Mahayana, kampsport är viktigt, respekt till läraren är viktig och målet är att nå en förståelse av livet. Finns i Japan.


Stupa är en viktig byggnad inom Buddhismen, den symboliserar Buddhas lära och den höga spetsen motsvarar nirvana. Annars så brukar varje buddhistisk familj ha en altare hemma där de ber, Buddha brukar vara avbildat som en staty eller målning på altaren.Tron utövas även i buddhistiska tempel. En viktig vallfärdsort är Bodh Gaya, dit vallfärdar många buddhister. Det sägs att Buddha nådde upplysning där.


Högtider
De flesta buddhistiska högtider firas aningen vid fullmåne eller nymåne och har någon form av samband till Buddhas liv.
Vesakfesten - Man firar Buddhas födelsedag. Vanligt att man tänder mycket ljus.
Asalha puja – firas i juli. Ett annat namn för högtiden är dharmadagen eftersom högtiden handlar om Buddhas lära.  
  
Munkar och nunnor är viktiga inom buddhismen. De har många regler att följa, bland annat så får de inte sova i en bred säng (bekvämlighet), pryda sig (fåfänga), inte ta emot pengar, äta efter klockan tolv på dagen och ägna sig åt nöjen som exempelvis dans och musik. De får knappt heller äga något, utöver två klädnader, en tiggarskål, en rakkniv, en vattensil, en nål och ett bälte av tyg. De är högt värderade av andra buddhister eftersom de anses ha kommit mycket närmare nirvana än alla andra och buddhister skänker ofta mat till dem i utbyte mot en välsignelse. Det är en religiös plikt.

Källor:



Sam Tabibzadeh

1 kommentar:

  1. Jag heter lilian N. Detta är en mycket glad dag i mitt liv på grund av den hjälp som Dr.saguru har givit mig genom att hjälpa mig att få min ex make tillbaka med sin magiska och kärleksspell. jag var gift i 6 år och det var så hemskt eftersom min man verkligen fuskade på mig och letade efter skilsmässa men när jag kom över Dr.semu-e-post på internet om hur han har hjälpt så många människor att få sina ex tillbaka och hjälpa till att fixa relation.och få människor att vara lyckliga i sitt förhållande. Jag förklarade min situation för honom och sökte sedan hans hjälp men till min största överraskning berättade han för mig att han hjälper mig med mitt fall och här firar jag nu för att min man har förändrats helt för gott. Han vill alltid vara hos mig och kan inte göra någonting utan min dag. Jag njuter verkligen av mitt äktenskap, vilken stor fest. Jag kommer att fortsätta att vittna på internet eftersom Dr.saguru verkligen är en riktig stavning. BEHÖVER DU HJÄLP KONTAKT LÄKARE SAGURU NU VIA E-POST: drsagurusolutions@gmail.com eller whatsapp +2349037545183 Han är det enda svaret på ditt problem och får dig att känna dig glad i din relation.och hans också perfekt i
    1 LOVE SPELL
    2 VIN EX BACK
    3 FRUKTER AV WOMBEN
    4 PROMOTION SPELL
    5 SKYDDSPEL
    6 BUSINESS SPELL
    7 bra jobbspel
    8 LOTTERY SPELL och COURT CASE SPELL.

    SvaraRadera