lördag 31 maj 2014

Religion och vetenskap

Ämnet religion mot vetenskap har alltid fascinerat mig. Jag har själv bytt sida i denna debatt flera gånger under de senaste åren. Från att läsa The God Delusion av Dawkins och argumentera starkt emot religion till att försöka försvara den religösa logiken. Men eftersom jag är uppväxt i ett samhälle och under en tid där naturvetenskapen är godkänd så kan jag säga att jag just nu befinner mig på vetenskapens sida. Jag tror på evolutionen, vetenskapliga teorier om vad som är "sanning" och att mänskligheten inte behöver religion för att utvecklas från denna punkt. Jag ser mig själv som en ateist.

Under hela den mänskliga historian har religion krockat med vetenskapliga framgångar; från Ibn Sina's medicinska utvecklingar till Copernicus astronomiska fynd. Jag tror inte att religion och vetenskap kan gå hand i hand, inte om man följer religionen bokstavligt i alla fall. Enligt bibeln har Gud skapat oss för sex till tio tusen år sedan, när motargument med biologiska bevis kommer så försvarar kristendomen sig med argumentet att Gud har lagt dinosaurie skeletten under jorden för att förvirra oss. Det finns självklart olika syn på vetenskapen inom olika religioner, olika inriktning och även för individen men de religösa ledarna vägrar evolvera.

Ett annat argument från religionen är att ateismen har bildat sin egen religion, där man dyrkar vetenskapen. Motargumentet från bl.a. Dawkins är att vetenskapen inte har någon ledare att följa, att varje enskild människa kan införa något nytt och förbättra vetenskapen och att det inte finns någon ultimat sanning eftersom nya teorier dyker upp hela tiden.

Att de flesta av vetenskapsmän trodde på Gud förr i tiden bevisar att religion och vetenskap går hand i hand är inget giltigt argument heller enligt mig. De som var präster eller studerade teologi var de enda som kunde få respekt och tillgångar för att forska vidare, därför anslöt sig vetenskapsmän till religionen eftersom det var den enda dörren till eliten. Vi kan se detta med bl.a Ibn Sina och Darwin.

Idag lever vi i en tid där man kan lägga religionen åt sidan och ändå få många svar på svåra frågor, självklart kan vetenskapen, i nuläget, inte svara på "livets" frågor som t.e.x. "Varför finns vi?" och kanske aldrig kommer att ge ett svar på denna fråga men det är ingen anledning att vända sig till magi som en flygande åsna med människo huvud som fraktar profeten till molnen eller en gammal mäktig skäggig gubbe som dömer över allt vi gör.




1 kommentar:

  1. Jag heter lilian N. Detta är en mycket glad dag i mitt liv på grund av den hjälp som Dr.saguru har givit mig genom att hjälpa mig att få min ex make tillbaka med sin magiska och kärleksspell. jag var gift i 6 år och det var så hemskt eftersom min man verkligen fuskade på mig och letade efter skilsmässa men när jag kom över Dr.semu-e-post på internet om hur han har hjälpt så många människor att få sina ex tillbaka och hjälpa till att fixa relation.och få människor att vara lyckliga i sitt förhållande. Jag förklarade min situation för honom och sökte sedan hans hjälp men till min största överraskning berättade han för mig att han hjälper mig med mitt fall och här firar jag nu för att min man har förändrats helt för gott. Han vill alltid vara hos mig och kan inte göra någonting utan min dag. Jag njuter verkligen av mitt äktenskap, vilken stor fest. Jag kommer att fortsätta att vittna på internet eftersom Dr.saguru verkligen är en riktig stavning. BEHÖVER DU HJÄLP KONTAKT LÄKARE SAGURU NU VIA E-POST: drsagurusolutions@gmail.com eller whatsapp +2349037545183 Han är det enda svaret på ditt problem och får dig att känna dig glad i din relation.och hans också perfekt i
    1 LOVE SPELL
    2 VIN EX BACK
    3 FRUKTER AV WOMBEN
    4 PROMOTION SPELL
    5 SKYDDSPEL
    6 BUSINESS SPELL
    7 bra jobbspel
    8 LOTTERY SPELL och COURT CASE SPELL.

    SvaraRadera