fredag 30 maj 2014

Islam


Islam är världens näst största religion med 1,5 anhängare, det är den ”nyaste” av världsreligionerna och uppstod för ungefär 1400 år sedan. Muslimer betraktar inte Muhammed som grundaren av islam, utan som en återskapare av Abrahams, Moses och Jesus ursprungliga religion.

År 610 kom Gabriel ner till Mohammed i en vision och sa till honom att han skulle bli en profet. Mohammed sa till folket att erkänna Gud(Allah) som sin skapare och dyrka med respekt. Polyteismen kritiserades hårt. Han varnade för efter döden, där människorna kommer stå till svars inför Gud och antingen hamna i helvetet eller paradiset.

Mohammed mötte hårt motstånd i Mekka och år 622 flydde han med sina anhängare till Medina. Denna emigration kallas för ”hijra”, och är starten för den islamiska tideräkningen.

Karta över Islam i världen procentuellt.

Det finns totalt 1,5 miljarder muslimer i världen. De flesta, 62%, lever i Asien. Den största muslimska befolkningen i ett land är i Indonesien, en sekulär nation hem till 12,7% av världens muslimer, följt av Pakistan (11,0%), Indien (10,9%) och Bangladesh (9,2%).
Det finns även signifikanta antal muslimer i Mellan-östern, Afrika och Europa.


Den viktigaste skriften inom Islam är Koranen, man kan jämföra den med Kristendomens bibel. 
Koranen består av profeten Muhammeds uppenbarelser och innehåller Allahs budskap, nedsänt till Muhammed genom ärkeängeln Gabriel.
I Koranen finner man förutom de regler som ska gälla för islam som religion även hur man ska leva som muslim. Här finns konkreta krav som att tala sanning, vara försonlig, förlåta och ge allmosor. Andra krav är till exempel förbud mot att man dricker alkoholhaltiga drycker, äter fläsk- och griskött samt spelar slump eller pengar-spel.

Hadith(Khabar för shiiter) är den nerskrivna islamiska tradition som utgår profeten Mohammeds sätt att leva som förebild samt hans handlingar och ord i olika situationer – det vill säga vad Muhammed sagt, gjort eller accepterat att någon i hans närhet sagt och gjort. Det finns 6 Hadith som Sunnier tror på och 3 som Shiiter följer.


Det finns två stora inriktningar inom Islam - Sunni och Shia.
Splittringen mellan sunni- och shiamuslimer uppstod när profeten Muhammed dog år 632. Sunnier menade att den mest kompetente av profetens anhängare skulle vara deras överhuvud, medan shiiterna ville att den positionen skulle gå i arv till Muhammeds kusin och svärson Ali.
Idag är bara cirka 15 procent av världens muslimer är shia. Resten är sunni. Shia är dock i majoritet i Iran, Irak och Azerbajdzjan.


Islam har fem pelare som varje muslim ska utföra:
- Trosbekännelsen
- Bönen
- Skatten
- Fastan
- Vallfärden

Den viktigaste byggnaden inom Islam är moskén. Där går man för att be, utföra riter och traditioner.

Mekka är islams heligaste stad, profeten Muhammeds föddes där. Endast muslimer har tillträde till staden. Det är hit vallfärden sker och den kallas Hajj. 

Imamen är den som leder bönen i moskén, om en muslim har en fråga om koranen eller Hadith ås kan imamen kontaktas för att få svar.

Några viktiga högtider:

Ramadan - en av islams fem pelare. Man ska fasta(äter bara efter solnedgång) i en månad för att leva som de fattiga, för att få mer medlidande. Man ska även motstå från sex och rökning. Sjuka, äldre, barn och personer som har yrken som t.e.x. läkare kan undvika ramadan.

Fredagsbönen - den enda dagen under veckan där bönen är obligatorisk(bara för män) och folk samlas i moskén.

Ashura Tasua - man sörjer att Hosein dog genom parader, teatraliska föreställningar och samlingar i släkt och vänner.








Sam Tabibzadeh

1 kommentar:

  1. Jag heter lilian N. Detta är en mycket glad dag i mitt liv på grund av den hjälp som Dr.saguru har givit mig genom att hjälpa mig att få min ex make tillbaka med sin magiska och kärleksspell. jag var gift i 6 år och det var så hemskt eftersom min man verkligen fuskade på mig och letade efter skilsmässa men när jag kom över Dr.semu-e-post på internet om hur han har hjälpt så många människor att få sina ex tillbaka och hjälpa till att fixa relation.och få människor att vara lyckliga i sitt förhållande. Jag förklarade min situation för honom och sökte sedan hans hjälp men till min största överraskning berättade han för mig att han hjälper mig med mitt fall och här firar jag nu för att min man har förändrats helt för gott. Han vill alltid vara hos mig och kan inte göra någonting utan min dag. Jag njuter verkligen av mitt äktenskap, vilken stor fest. Jag kommer att fortsätta att vittna på internet eftersom Dr.saguru verkligen är en riktig stavning. BEHÖVER DU HJÄLP KONTAKT LÄKARE SAGURU NU VIA E-POST: drsagurusolutions@gmail.com eller whatsapp +2349037545183 Han är det enda svaret på ditt problem och får dig att känna dig glad i din relation.och hans också perfekt i
    1 LOVE SPELL
    2 VIN EX BACK
    3 FRUKTER AV WOMBEN
    4 PROMOTION SPELL
    5 SKYDDSPEL
    6 BUSINESS SPELL
    7 bra jobbspel
    8 LOTTERY SPELL och COURT CASE SPELL.

    SvaraRadera