fredag 30 maj 2014

Kristendomen


Kristendomen var i början en liten sekt ur judendomen som senare blev större och större och beräknas nu vara världens största religion.

Kristendomen uppstod i Israel/Palestina för cirka 2000 år sedan. Romarna hade tagit över landet och det judiska folket väntade på att en god härskare skulle komma och befria dem - Jesus, en människa sänd från Gud.

Jesus föddes i Betlehem efter att Gabriel, en ängel berättat för Maria och Josef att de skulle få ett barn vars far var Gud. När Jesus blev vuxen så började han förespråkade fred och kärleksbudskap. Jesus vandrade omkring och spred Gudsbudskapet tillsammans med sina tolv lärjungar. Han predikade, botade sjuka och hjälpte fattiga. Men Jesus hade många fiender och blev förråd av Judas, en av sina lärjungar. Jesus korsfästes till slut och dog. Sedan uppstod han igen efter tre dagar för att prata med sina lärjungar.


Kristendomen har 2,2 miljoner anhängare och är världens största religion. Det största antalet kristna finns i Europa, Nord och Syd-Amerika samt i södra delarna av Afrika. 

De tre största inriktningarna är:
Katolsk: Världens största kyrka och har mer än 1,2 miljarder anhängare, påven är högst upp, centrumet är Vatican i Rom, tillåter inges skilsmässor eller preventivmedel, präster ska leva i celibat, helgon är väldig viktiga. Finns i Frankrike, USA, Brasilien etc…
Ortodox: Har ingen ultimat ledare, kvinnliga präster är inte tillåtna och präster bör vara gifta men inte biskopar, skilsmässor är accepterade, målningar och kristen konst är viktig. Finns i Ryssland, Grekland, Ethiopien etc…
Protestant: Luther införde denna inriktning efter protestationer mot kyrkans makt under början av 1500 talet, inga ledare, det viktiga är tron och kärleken till gud. Finns i Sverige, Tyskland, England etc…

Kristendomen är monoteistisk, det vill säga att den bara innehåller en gud. Samtidigt som det bara finns en gud så existerar treenigheten. Den består av Fadern, Sonen och Den heliga Ande. Gud är på ett sätt alla dessa tre ting.


Kristendomens heliga bok är Bibeln, den består av Gamla och Nya testamentet, den gamla är detsamma som judiska Torah.
Det nya testamentet består av de fyra evangelierna: Matteus, Markus, Lukas och Johannes, som berättar om Jesu liv samt Paulus brev, men även uppenbarelseboken som berättar om framtiden.

Kyrkan är byggnaden man ska till för att be eller dopas, även andra riter utövas där.
Sen finns det många pilgrimskyrkor att besöka för en kristen runt världen t.e.x. St. Peters kyrkan.

Viktiga högtider finns det många av. De största som firas i hela världen är jul, påsk och pingstdagen. Men även advent, nyårsdagen, annandag pingst, skärtorsdagen och midsommardagen.

Kristendomen består även av 10 budord:

1. Jag är Herren, din Gud, som har fört dig ut ur Egyptens land, ur träldomshuset.

2. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. Du skall inte göra dig någon bildstod eller någon avbild av det som är uppe i himmelen eller nere på jorden eller av det som är i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem.

3. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn.

4. Tänk på sabbatsdagen, så att du helgar den. Sex dagar skall du arbeta och uträtta alla dina sysslor. Men den sjunde dagen är Herrens, din Guds, sabbat. Då skall du inte utföra något arbete.

5. Hedra din far och din mor.

6. Du skall inte mörda.

7. Du skall inte begå äktenskapsbrott.

8. Du skall inte stjäla.

9. Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa.

10. Du skall inte ha begär till din nästas hus. Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller till hans tjänare eller tjänarinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som





Källor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nya_Testamentet



Sam Tabibzadeh

1 kommentar:

  1. Jag heter lilian N. Detta är en mycket glad dag i mitt liv på grund av den hjälp som Dr.saguru har givit mig genom att hjälpa mig att få min ex make tillbaka med sin magiska och kärleksspell. jag var gift i 6 år och det var så hemskt eftersom min man verkligen fuskade på mig och letade efter skilsmässa men när jag kom över Dr.semu-e-post på internet om hur han har hjälpt så många människor att få sina ex tillbaka och hjälpa till att fixa relation.och få människor att vara lyckliga i sitt förhållande. Jag förklarade min situation för honom och sökte sedan hans hjälp men till min största överraskning berättade han för mig att han hjälper mig med mitt fall och här firar jag nu för att min man har förändrats helt för gott. Han vill alltid vara hos mig och kan inte göra någonting utan min dag. Jag njuter verkligen av mitt äktenskap, vilken stor fest. Jag kommer att fortsätta att vittna på internet eftersom Dr.saguru verkligen är en riktig stavning. BEHÖVER DU HJÄLP KONTAKT LÄKARE SAGURU NU VIA E-POST: drsagurusolutions@gmail.com eller whatsapp +2349037545183 Han är det enda svaret på ditt problem och får dig att känna dig glad i din relation.och hans också perfekt i
    1 LOVE SPELL
    2 VIN EX BACK
    3 FRUKTER AV WOMBEN
    4 PROMOTION SPELL
    5 SKYDDSPEL
    6 BUSINESS SPELL
    7 bra jobbspel
    8 LOTTERY SPELL och COURT CASE SPELL.

    SvaraRadera